Оваа тешка болест повеќе ги погодува жените и не е лесно да се дојде до точната дијагноза

89

Светската здравствена организација (СЗО) деценија и пол најавува дека депресијата ќе стане втора по ред во онеспособување на светот.

Со појавата на вирусот Корона, за жал, сите дилеми се отстранети дали проценката на СЗО била точна, а денес депресијата е еден од најголемите здравствени предизвици во целиот свет.

Лекарите веруваат дека секоја четврта личност ќе има ментално или невролошко нарушување во одреден момент од својот живот.

Тековната пандемија ни носи досега непозната побарувачка за адаптација и промена во сите сегменти од животот. Изолацијата, карантинот, стравот и неизвесноста, ограничувањата на движењето и дружењето се удар врз човечката природа. Ваквите промени имаат психолошко искуство со голема загуба и можат да бидат предизвикувачи на депресивна реакција. Повеќе од 264 милиони луѓе ширум светот моментално страдаат од депресија. Истражувањата покажуваат дека само половина се пријавуваат на лекар со некои од симптомите, а само половина од тој број се упатува на психијатар и добива правилен третман.

„Колку и да ни изгледаат познати симптомите на депресија, истражувањата покажуваат дека овој проблем сè уште е недоволно истражен и третиран. Можеби затоа што депресијата има многу лица и затоа што две различни личности можат да страдаат од депресија, а да имаат сосема различна клиничка слика. Емоциите, мислите, волјата и инстинктите се секогаш пореметени. Лошо расположение, неразумна тага, губење интерес и задоволство од активности што порано предизвикувале задоволство, намалена енергија и чувство на замор, се клучните симптоми на депресија. За да се дијагностицира депресија, симптомите треба да траат најмалку две недели“ – вели психијатарот, проф. Д-р Невена Чаловски Херцог.

Депресијата е двојно почеста кај жените отколку кај мажите. Младите луѓе на возраст од 20 до 40 години се изложени на ризик да развијат депресивни симптоми, а луѓето со понизок социо-економски статус се особено изложени на ризик.

Ако не се грижиме за нашето ментално здравје на време, депресијата може да се влоши и да поприми хроничен тек.

Дали некој ќе развие депресија или не, зависи од голем број фактори, генетиката, структурата на личноста. Повлечените и преосетливите лица имаат поголем ризик од депресија. Развојот на депресија зависи од искуството во раното детство и големите загуби во текот на животот, на пр. загуба на родители пред 11-та година од животот или психо-социјални стресови, како што е пандемијата што ја става целата планета во опасност од депресија. Исто така, проблемот во бракот е еден од важните фактори на ризик за депресии со разлика во однос на полот, бидејќи немажените жени имаат помала веројатност да покажат депресивно растројство отколку мажените жени, додека неженетите мажи имаат поголема веројатност да страдаат од депресија отколку женетите мажи. Често се случува луѓето околу вас да забележат дека нешто се случува со оној кој почнува да ги пројавува овие симптоми, отколку да ги забележи тој самиот.

Третманот на депресија вклучува фармакотерапија (антидепресиви), психосоцијална терапија, биолошка терапија и хоспитализација кај тешките форми на нарушување.

Лесната депресија исто така бара третман, бидејќи ако не интервенирате, постои ризик од продлабочување и компликации.

„Хормоните серотонин, норадреналин и допамин се одговорни за нормално ментално функционирање и одржување на добро расположение. Овие хормони се произведуваат во мозокот во нормални процеси. Секојдневните животни ситуации, како што се забрзаниот начин на живот, стрес, борбата за постоење во комбинација со чувствителна природа или оптоварени со генетика може да бидат „активирач“ за намалена синтеза на овие важни хемикалии“ – вели психијатар Александра Дамјановиќ.

„Здравите навики, здрава тироидна жлезда, адекватен внес на магнезиум, витамин Д и особено витамини од групата Б (Б1, Б2, Б3, Б6 и Б12), како и незаситените масни киселини се многу важни. Диетата и депресијата се тесно поврзани. Понекогаш се грижиме повеќе за тоа кое гориво го истураме во автомобилот, отколку за тоа што јадеме. Научниците потврдија дека депресивните луѓе имаат лоша диета. Со здрава и разновидна исхрана, можеме да добиеме само доволно аминокиселини кои го зголемуваат нивото на хормони во мозокот одговорни за расположението, спиењето, контролата на импулсите и воопшто за менталниот живот. И, конечно, организацијата на животот, намалувањето на стресот, доволно сон, физичката активност и вистинскиот избор на пријатели и партнери се вистинскиот штит од развој на депресивни симптоми“ – заклучува Д-р Дамјановиќ.