Едно големо истражување откри нешто сосема неочекувано за мултивитамините и долговечноста

614

Мултивитамините нема да го продолжат животот на човекот, па дури и може да претставуваат ризик, додека здравата исхрана е сè уште најбезбедниот начин за долговечност, покажува новото истражување на американските научници.

Додека многу луѓе веруваат дека секојдневно земање мултивитамини може да го подобри здравјето и да го продолжи животот, неодамнешното истражување од Националниот институт за здравје на САД (NIH) сугерира поинаку. И покрај некои придобивки, мултивитамините веројатно нема значително да го продолжат животот, истакнуваат авторите на таа студија.

Малку поголем ризик од смрт кај корисници на мултивитамини

Научниците ги анализирале податоците на повеќе од 390.000 возрасни лица во САД, во период од речиси три децении. Многу возрасни во САД пријавуваат дека користат мултивитамини за одржување или подобрување на нивното здравје, истакнуваат епидемиологот на NIH, Erikka Loftfield и нејзините колеги.

Сепак, нивната студија, која е објавена во списанието JAMA Network Open, покажа дека употребата на мултивитамини не е во корелација со зголемената долговечност. Всушност, ризикот од смрт од која било причина бил малку поголем (4 проценти) кај корисниците на мултивитамини во раните години на студијата во споредба со оние што не ги користат.

Збунувачки фактори

Едно можно објаснување за ова е дека лицата со помалку здравствени проблеми поврзани со возраста може да бидат повеќе склони да користат мултивитамини. Од друга страна, оние кои земаат мултивитамини често имаат поздрав начин на живот, вклучувајќи подобра исхрана, повеќе вежбање и помалку пушење, сите фактори кои независно придонесуваат за подобро здравје. Овој модел е очигледен кај учесниците во студијата, кои биле генерално здрави, немале историја на хронични болести и покажале подобри навики во исхраната и понизок индекс на телесна маса (BMI).

Ваквите збунувачки фактори го отежнуваат одредувањето на вистинскиот ефект на мултивитамините врз долговечноста. Покрај тоа, широката разновидност на мултивитамините ги комплицира споредбите помеѓу студиите и испитувањата. Експертите долго време биле скептични за универзалните придобивки од мултивитамините, сугерирајќи дека нивната ефикасност зависи од индивидуалните околности, вклучувајќи ги и специфичните здравствени потреби и недостатоци.

Предности и недостатоци на земање мултивитамини

Одредени витамини, како што се железото или витамините Б, се корисни за луѓе со дијагностициран недостаток на овие витамини. Некои студии исто така покажуваат дека дневните мултивитамини можат да ја подобрат меморијата и да го забават когнитивниот пад кај постарите возрасни лица, иако привремено. Витамините со антиоксидантни својства, како што се витаминот Ц и цинкот, можат да помогнат да се спречи макуларна дегенерација кај постарите лица.

Сепак, прекумерното земање додатоци или нивното мешање со лекови може да претставува ризик по здравјето. На пример, додатоците на бета каротен го зголемуваат ризикот од рак на белите дробови кај пушачите, витаминот К може да ја намали ефикасноста на разредувачите на крвта, а калциумот и цинкот може да ја инхибираат апсорпцијата на антибиотиците.

Нерегулиран пазар

За разлика од лековите на рецепт, мултивитамините не се строго регулирани, што овозможува претерани тврдења за маркетинг без цврсти докази. Добивањето витамини од здравата исхрана е генерално побезбедно. Студијата од 2023 година покажала дека усвојувањето на поздрави навики во исхраната може да го продолжи животот до 10 години. Колку се поголеми промените направени кон поздрави обрасци на исхрана, толку се поголеми очекуваните придобивки во очекуваниот животен век, истакнуваат авторите на таа студија.

И покрај ова, пристапот до хранлива храна често зависи од цената и достапноста, што ја нагласува сложената врска помеѓу исхраната, здравјето и долговечноста.

Извор: Science Alert