Турбуленцијата во авионот за време на летот е честа појава која најмногу предизвикува непријатност за време на летот, но во екстремни случаи може да доведе до повреди или дури и смрт.
Турбуленцијата, природен феномен, може да биде многу повеќе од само непријатност за време на летот, а тоа многу јасно се гледа на летот на Singapore Airways од London до Singapore овој месец, каде што еден патник загина, а повеќе од 30 биле повредени поради екстремна турбуленција.
Во најекстремен случај, турбуленциите може да предизвикаат авионите да се креваат и паѓаат до 30 метри во воздухот.
Британските експерти објаснуваат како се случува овој застрашувачки временски феномен, а исто така предупредуваат дека климатските промени би можеле да ги зачестат силните турбуленции.
Што е турбуленција?
Доживувањето на турбуленции за време на летот е вообичаено и често вознемирувачко. Патниците чувствуваат дека авионот лебди, што го отежнува движењето. Според д-р David Birch, раководител на Center for Aerodynamics and Environmental Flow на University of Surrey, турбуленциите се јавуваат поради нарушениот воздух исполнет со вителски струи.
Кога ќе искусите „турбуленции“ во авион, тоа е затоа што авионот навлегол во област со нарушен воздух, исполнет со вител. Како чамец на разбранувано море, воздухот што се движи го турка леталото, објаснува Birch.
– Сериозноста на турбуленциите се движи од блага, што предизвикува мали промени во висината, до тешки, што насилно го фрла авионот и може да доведе до структурно оштетување и повреда на патниците. Различни фактори придонесуваат за турбуленции. Турбуленцијата може да биде предизвикана од природни феномени како што се нормалните шеми на атмосферски ветар или од други блиски авиони, вели Birch.
Еден значаен извор е механичката турбуленција, вообичаена во планините. Слично на океанските бранови кои удираат во карпи, ветровите што удираат во планините создаваат „планински бранови“, предизвикувајќи турбулентен воздух што ги тресе авионите. Невремето со грмотевици, исто така, создава сериозни турбуленции со огромни вертикални воздушни струи, предизвикувајќи авионите да се искачуваат или паѓаат меѓу 600 и 1.830 метри. Оваа турбуленција може да се прошири и до 32 километри од центарот на бурата.
Покрај тоа, млазните потоци, тесни појаси на брзо движење на воздухот, циркулираат на височините на кои летаат авионите, достигнувајќи брзина над 442 km/h. Разликата во брзината помеѓу млазниот тек и околниот воздух создава испарливи воздушни џебови кои влијаат на летот на авионот. Paul Williams, професор по атмосферски науки на University of Reading, го идентификува ова како „clear air turbulence“.
Ова може да биде тешко да се избегне бидејќи не се појавува на временскиот радар во пилотската кабина, забележува Williams.
Разбирањето на причините за турбуленциите, од природните шеми на ветерот до нарушувањата предизвикани од човекот, помага да се објасни зошто летовите понекогаш можат да станат толку нерамни и непријатни.
Што се случи за време на летот на Singapore Airlines?
Авионот на Singapore Airlines на летот од London до Singapore принудно слетал во Тајланд откако наишол на силни турбуленции, што резултира со смрт на еден патник и повеќе од 30 повредени. Boeing 777-300ER го напуштил Heathrow Airport во 22:17 часот со 211 патници и 18 членови на екипажот.
Во близина на Myanmar, авионот наишол на екстремни турбуленции од тропски грмотевици, поради што паднал на 9.450 метри пред брзо да се спушти. Регистрирано е дека грмотевиците во регионот достигнуваат височини од 15.500 метри, што придонесува за насилни турбуленции.
Сé уште е нејасна точната причина за смртта на патникот, но можно е да е предизвикана од паднати предмети. Ова е една од причините зошто како патници ни е кажано да ги прицврстиме сите торби во шкафчињата одозгора или под седиштето, бидејќи овие предмети може да станат потенцијално опасни во неверојатен случај кабината да се затресе. Исто така, неврзувањето на појас може да ве повреди на сличен начин како во автомобилот, дури и при полесен судар, објаснува Birch.
Колку се чести смртните случаи поради турбуленции?
Турбуленцијата ретко резултира со повреда или смрт. Единствениот пат кога тоа можете да го доживеете е во авион, па дури и тогаш пилотите ќе имаат однапред предупредување за џебовите со големи турбуленции и ќе ги избегнуваат, објаснува Birch.
Сепак, турбуленциите остануваат значајна причина за сериозни повреди за време на летот. Американската FAA објави 163 сериозни повреди во периодот од 2009 до 2022 година, кои најмногу го погодиле стоечкиот кабински персонал. Податоците на NTSB откриваат 22 фатални повреди во американски авиони, од кои речиси половина резултирале со целосно уништување на авионот.
Жртвите поради турбуленции на комерцијалните летови се за среќа многу ретки, но за жал денес се зголемени за една, вели професорот Williams.
Сепак, други форми на турбуленции предизвикуваат понови смртни случаи. Минатата година еден патник загинал на летот од New Hampshire до Virginia, USA, откако пилотите го оневозможиле системот за стабилизација на авионот.
Професорот Williams предупредува и на влошување на турбуленциите поради климатските промени. Неговото истражување укажува на зголемување од 55 отсто на тешките турбуленции на чист воздух над Северниот Атлантик од 1979 година, со проекциите кои укажуваат на двојно или тројно зголемување во иднина.
Сега имаме цврсти докази дека турбуленциите се зголемуваат поради климатските промени. Нашите најнови идни проекции укажуваат на удвојување или тројно зголемување на тешките турбуленции во млазниот тек во наредните децении, доколку климата продолжи да се менува како што очекуваме, заклучува Williams.
Извор: Daily Mail
Забелешка: Преземањето на оваа содржина е дозволено само ако го наведете изворот со задолжително линкување на нашиот домен и оригиналната статија!
Доколку сакате да прочитате повеќе содржини како оваа, препорачуваме да го посетите нашиот портал www.kukuriku.com.mk, а со лајк на нашата фан страна станувате дел нашето многубројно членство facebook.com/Kukuriku.mk/.